Home  | Nieuw(tje)sbrief Restanten Verkoop  | Kennismaken maken met de Native American Flute  | Hoe kan ik bestellen?  | Help Als Het Misgaat Met Bestellen
    Ajapajapam, De Nieuwe Tijds Winkel -
 Winkelwagen  [Nederlands]
Zoek
Producten
  Indianen Fluiten
  Boeken
  Tom Kenyon
  Asher Quinn
  Doreen Virtue
  Gabriëlle Roth
  CD / DVD / Video
  Kundalini Boeken
  Kundalini Muziek
  Tarot
  Orakelvormen
  Verzamelaars (Tarot e.d.)
  Diverse Spelen
  Wicca/ Heksen
  Zuivere Geuren
  Gezondheid
  Helende Symbolen
  Verrassingen
Extra
  Nieuw(tje)sbrief Restanten Verkoop
  Kennismaken maken met de Native American Flute
  Kontakt
  Alg. Leveringsvoorwaarden
  Service
  Hoe kan ik bestellen?
Kennismaken maken met de Native American Flute


KENNISMAKING MET DE NATIVE AMERICAN FLUTE.
high spirits flutes, arizona
Bijna ieder mens heeft de behoefte om zich in muziek of klank uit te drukken. De Native American Flute (of Indianenfluit) is hiervoor bij uitstek geschikt. Zonder muziekkennis of noten te moeten leren lezen, is dit volwaardige instrument voor iedereen direct te bespelen. De Native American Flute (NAF) is een bijna magisch instrument, dat in je leven lijkt te komen op het moment dat je er behoefte aan hebt. Met een minimum aan techniek -en dat geldt zowel voor het instrument zelf als de manier waarop het bespeeld kan worden- kun je op intuïtieve manier je gevoelens en emoties in muziek tot uitdrukking brengen.
De NAF heeft een mooie, natuurlijke klank en er op spelen is haast een meditatie op zich. Bedenk bij het bespelen dat het jouw levensadem is en dat die, zeker op fysiek nivo, jouw gevoelens uitdrukt, in dit geval door en door middel van een prachtig stuk hout. Want meer is het niet: wind en hout! In deze vorm is de fluit één van de oudste instrumenten.
Speel vaak en veel, heb er plezier in, laat je zelf gaan op de fluit en wees creatief. Er is geen goed of fout en de mogelijkheden van jou, samen met de fluit zijn haast eindeloos.



HET LEREN BANDJE
Bijna alle High Spirits fluiten zien er uit als een 5-gaats fluit, met een leren bandje op de helft van de fluit. Hieronder zit een zesde gat verborgen, zodat je de fluit zowel 5-  als 6-gaats kunt bespelen. Begin te spelen op de 5-gaats (traditioneel in een pentatonische mineur stemming) en je kunt niets fout doen. Als je daarmee vertrouwd bent, probeer dan ook eens de fluit te bespelen als 6-gaats, door het leren bandje van het gat af te schuiven. Je zult dan hele nieuwe klankkleuren ontdekken en -als gewenst-  makkelijker samen kunnen spelen met instrumenten die aan een vaste stemming vastzitten (piano, gitaar enz.)


GARANTIE
High Spirits en Ajapajapam staan volledig achter deze mooie instrumenten. Mocht de fluit een technisch en natuurlijk mankement vertonen (hout is en blijft een natuurlijk materiaal), zullen we de fluit omruilen. Mochten er na deze periode problemen ontstaan of er is een ander geval van schade, dan zullen we alles in het werk stellen de fluit te repareren tegen redelijke kosten. Verzending is wel voor eigen rekening.






INTRODUCTIE
De fluit is een heel oud instrument dat al eeuwen overal ter wereld bespeeld wordt. Er zijn ontelbaar veel verschillende soorten fluiten van divers materiaal en om de NAF als voorbeeld te nemen: hoe simpel de fluit ook opgebouwd is, de klank overtreft deze eenvoud vele malen.
De Native Americans kenden geen geschreven muziek, met notenbalken of zo. Ze wilden het leven graag simpel houden en de kunst van het fluit maken en fluit spelen werd doorgegeven van generatie op generatie. De aldus voortgebrachte muziek ontstond door te experimenteren en proberen de geluiden van de natuur na te bootsen. En, omdat ze geen geschreven muziek hadden, werd de fluit gespeeld vanuit het hart. Dit zijn we een beetje verleerd, net zoals als we vaak in vele dingen te ver van de natuur afgedwaald zijn. Juist door het intuïtief en vanuit het hart bespelen van de fluit, kunnen we de stap terug naar de natuur makkelijker zetten. De fluit helpt ons hier duidelijk bij. Door deze re-connectie met de natuur zul je vele dingen, die je gaat ontdekken met de fluit, als bekend ervaren. De link met de natuur zit nog in ons allen en de fluit kan je helpen bij het herontdekken en herverbinden.


HOE BESPEEL JE EEN NATIVE AMERICAN FLUTE
Het moeilijkste van het spelen op de NAF is een volkomen zuivere en ronde toon te blazen als alle gaten dicht zijn. Dit is de grondtoon van de fluit en het begin van de pentatonische mineur schaal. Deze toon krijg je alleen dan, wanneer je blaast en je vingers bedekken elk gat. Wen je aan niet met je vingertoppen de gaten te bedekken, maar met wat plattere vingers op de gaten te spelen. Hierdoor is het makkelijk alle gaten geheel dicht te hebben, waardoor je die zuivere (grond-)toon kunt spelen.
Als je een goede toon krijgt met alle gaten dicht..... dan kun je fluit spelen! Zo eenvoudig is het. Hoe goed je wordt, dat zal blijken, maar vanaf dit moment zul je grote sprongen voorwaarts maken. Als je rechts bent, houdt dan je rechterhand beneden voor de onderste 3 gaten. Je andere hand bedient (wijs- en middelvinger) de bovenste 2 gaten. Wen je aan (zeker in het begin!) de ringvinger van de bovenste hand op het leertje te zetten (waaronder het extra gat) en hem daar ook te houden. Hiermee zal je fluit altijd in balans blijven: 2 duimen aan de onderkant en de ringvinger van de bovenste hand op het leertje).
Als de eerste toon (alle gaten dicht) niet 'lekker' klinkt, dan is er ergens een gaatje niet helemaal gesloten. Pas de stand van je vingers een beetje aan en probeer het opnieuw. Ga niet knijpen of de druk van je vingers op de gaten verhogen: dit maakt niets uit en ja kan alleen maar kramp krijgen in je vingers. Blaas zacht in de fluit. Komt er een verlegen geluidje uit, blaas dan iets harder, totdat je een mooie, volle toon krijgt.
Als je nooit een blaasinstrument gespeeld hebt, kan het onwennig zijn om je vingers te bewegen over de gaten, zonder dat je je vingers kan zien. Een goede oefening is om voor een spiegel te gaan staan. Zo kan je spelen en toch je vingers zien. Til -terwijl je blaast- van onderaf je vingers stuk voor stuk op en doe hetzelfde als terugweg. Doe dit langzaam en een paar keer achter elkaar. Haal wel als dat nodig is van tijd tot tijd adem: we zijn nog niet aan het spelen, we maken kennis met het instrument. In de spiegel kun je zien hoe je vingers stuk voor stuk een gat openen en daarna weer sluiten. Je speelt nu een pentatonische toonladder.
Als je dit een aantal keren gedaan hebt en je hebt door hoe je vingers gaan en wat de verandering in het geluid is (van laag naar hoog en dan van hoog naar laag), probeer het dan een paar keer met je ogen dicht. Doe het langzaam en bewust, dit is de enige basis-techniek, die je moet leren. Ervaar ook dat, als je je ogen dicht hebt, je al meer gevoel gaat leggen in de toonladder die je speelt.
Heb je hier een goed gevoel bij, probeer dan elke toon langer te blazen, waarbij je van zacht naar hard blaast en weer terug. Merk je dat de toon die uit de fluit komt van karakter verandert door harder of zachter te blazen? Blaas je zacht, dan krijg je een 'luie' toon, en hoe harder je blaast hoe schriller de toon wordt. Gilt de fluit, dan blaas je te hard!
In het algemeen geldt dat -hoe meer gaten je opent- je steeds iets harder moet blazen. Daarom is ook de toon als alle gaatjes dicht zijn het moeilijkst, of liever gezegd het meest kritisch voor hoe hard je blaast. Blaas je hier te hard dan verspringt de (grond-) toon een heel octaaf. Nu moeilijk, maar goed om te onthouden ... je kan er in later stadium goed mee spelen.

MUZIEK MAKEN
Je hebt nu een tijdje toonladders gespeeld. Goed om te oefenen, maar niet echt boeiend. Als je dat ook vindt, dat is dat een goed teken. Je bent klaar om muziek te maken op je eigen NAF!
Begin nu dezelfde toonladders te spelen, maar op een andere manier: blaas sommige tonen langer, andere korter, herhaal er zo nu en dan één, ga twee of drie tonen op en neer en wat je er maar in je op komt. Kijk niet wat je speelt, maar luister wel! En …. voordat je het eigenlijk in de gaten hebt, speel je een liedje, je eerste eigen song. Liedjes kunnen opgebouwd zijn uit heel weinig verschillende tonen, dus houd het allemaal eenvoudig. Niet elk liedje heeft alle beschikbare tonen van de fluit nodig. Onthoud dat -meer nog dan de tonen- het gevoel waar je ze mee speelt de melodie maakt. En onthoud vooral, dat -als het voor jou goed klinkt- het dan goed IS. Dat is het enige dat telt. Je speelt de fluit voor eigen plezier en eigen gevoel. Er is geen druk, alleen maar plezier….
Het lijkt of in het begin het fluit spelen alleen maar draait om vingerzettingen of het bewegen van je vingers. Maar wees gerust, in de kortste tijd ben je daaraan voorbij en dan wordt het fluitspelen puur een kwestie van adem(-haling). Door het spelen op je fluit is het alsof je zingt met je adem. Als we zingen doseren we de melodie met onze stem en plooien het zoals we het het mooist vinden. Als je adem door de fluit zingt en je blaast elke noot even hard…. tja, dan wordt het een beetje eentonig of saai. Dus doseer je adem met hard en zacht, kort en lang en je zult meteen horen dat de fluit (dus jouw adem) gaat zingen. Adem zonder fluit een klein wijsje en probeer het dan ook door de fluit. Speel in het begin vooral op de bovenste 3 gaten en als dat je goed afgaat, betrek de onderste 2 er dan ook bij.
Laat elk idee over gestructureerde muziek los. Dat is iets wat we in ons Westen zo geleerd hebben, maar dat heeft niets te maken met muziek vanuit je hart. Onthoud altijd dat er geen goed of fout is bij het maken van muziek. Dat JIJ het mooi vindt wat je speelt, dat is belangrijk en het enige. Speel zo vaak en zo lang je wilt. Er is geen moeten en beschouw je fluit niet als een hindernis, waar je uren op moet zwoegen. Het is nu al een vriend die je begeleidt naar je eigen klanken, emoties en zelfs meditatie.

TECHNIEKEN en zo

ADEM - Je adem kan op verschillende manier beïnvloed worden. En elke wijziging in je adem of manier van blazen hoor je terug in de zang/ geluid van de fluit. Om wat voorbeelden te noemen: als je je tong snel heen en weer beweegt voor het mondstuk terwijl je blaast, dan zal je een effect krijgen alsof je heel snel met je vingers bent; en probeer je tong eens snel te laten trillen of spreekt met je tong het woord 'tuck' uit… je fluit zal een ander geluid voortbrengen, dat je misschien erg mooi/ leuk vindt of dat je misschien helemaal niets vindt. Iedereen heeft hier zijn eigen methoden voor.
TONG - zoals gezegd, als je binnensmonds en onder het blazen het woord 'tuck' zegt, dan zal je een soort staccato geluid uit de fluit krijgen bij een heel heldere toon. Het herhaaldelijk uitspreken (tuck-tuck-tuck-tuck) geeft een heel leuk effect (als afwisseling) en brengt ritme en timing in het liedje. Je kan dit zowel heel snel doen als heel langzaam en subtiel. Experimenteer maar!
VINGERS - ook met je vingers kan je makkelijk een aantal speciale effecten bereiken. Als je bv je vinger langzaam van het gat af laat 'glijden' dan zal de toon getrokken worden, waardoor er een bluesy effect ontstaat. Of til 1 vinger heel langzaam op, bedek eens een half gaatje en kom zo tot je geheel eigen stijl van spelen
RITME - ritme komt van de tong en een beetje variatie in blaaskracht. Duw je tong ritmisch tegen je tanden of zeg de letter 't'. Dit vertaalt zich in ritmisch spelen om de melodie misschien nog boeiender te maken
EMBOUCHURE - ook met je lippen kun je de klank van de fluit beïnvloeden. De meeste mensen stoppen een klein stukje van de fluit in hun mond en blazen zo. Daar is niks mis mee, het voelt ook heel natuurlijk. Maar je kan ook blazen zoals trompettisten spelen, met embouchure.  Hiertoe sluit je je lippen en plaats je de fluit er tegen aan. De onderlip iets onder de fluit en de bovenlip ietsje optrekken. Hierdoor ontstaat een kleinere opening waar de lucht door kan, en dat heeft weer een apart effect op de klank. Het maakt het op die manier ook mogelijk makkelijk met de tong te werken.

WAT TE DOEN MET (TE VEEL) VOCHT?
Als je in de fluit blaast zal er condens komen in de luchtkamer (voorste deel van de fluit, bij het mondstuk), afkomstig uit je adem. Dat is helemaal niet erg, maar het kan zo zijn dat -na geruime tijd spelen- de luchtkamer verstopt raakt en dan kan de lucht niet meer ongestoord doorgaan. Dit ga je horen in de tonen van de fluit, want hoe meer hij verstopt raakt hoe moeilijker het wordt geluid te krijgen uit de bovenste tonen van de fluit. Tijd voor maatregelen! Om het vocht eruit te halen zijn er meerdere mogelijkheden. Je kan een vinger op het luchtgat leggen (net achter de fetish (=het 'vogeltje' dat bovenop de fluit gebonden is) vanaf het mondstuk gezien) en dan hard blazen. Dan draai je de fluit om en met het mondstuk van je af 'sla' je de fluit een paar keer heftig heen en weer van je af. Ook kun je de fetish wat verdraaien en met een wattenstaafje of puntje van een zachte doek het daaronder zittende gaatje droogmaken. In hele ernstige gevallen kun je de fetish er ook helemaal af halen en de fluit (laten) drogen. Zorg ervoor dat je daarna de fetish weer strak op de fluit bindt. Het is nu eenmaal zo dat de ene persoon 'natter' blaast dan de ander. Daar kan je niets aan doen. Wel is het een feit dat  -hoe langer de fluit speelt-  hoe droger je gaat spelen; dat gaat vanzelf. Merk je van je zelf dat je een erg natte blazer bent, dan kun je je ook aanwennen de fluit te bespelen met de genoemde embouchure techniek. Dat scheelt per uur heel wat vocht!


VERZORGING VAN DE FLUIT
De fluiten worden allemaal voorzien van meerdere lagen niet-giftige olie, waardoor het hout ook harder wordt en er een mooie glans op het hout verschijnt. Heb je er zoveel op gespeeld, dat de fluit aan de buitenkant wat groezelig wordt, neem dan een zacht doekje met wat  notenolie en smeer de fluit daarmee in. Tien minuten laten intrekken en dan afwrijven. De fluit zal er weer als nieuw uit zien. Het kan ook geen kwaad om van tijd tot tijd de binnenkant van de fluit in te smeren met een laag (noten-)olie. Poets dit niet weg en laat het rustig intrekken. Het geluid van de fluit zal je belonen vele jaren lang.

Om het mooiste geluid uit je fluit te krijgen is het ook van belang dat de fetish (het 'vogeltje') best strak op de fluit gebonden zit. De fetish zit op de fluit met een elastiek en dan vastgebonden met strookjes hertenleer. Leer heeft de neiging op den duur wat op te rekken, dus  -als je merkt dat het fluiten anders gaat/ wordt-  bind dan de fetish opnieuw en wat vaster. De juiste plaats van de fetish is recht achter het gat en het voorste randje van de fetish zit precies op of tot een millimeter achter de rand van het luchtgat. Laat de fetish niet over het randje steken, de fluit zal dan niet mooi kunnen klinken.

We wensen je heel veel plezier met je fluit.
In het boekje (met dvd) die je bij elke fluit krijgt, staan ook van alle fluiten de tonen die je kunt spelen, zowel 5-gaats als 6-gaats.

Wij doen graag ons best voor je !